Nová sezóna je tady. Vyndejte z garáže akumulátorové skútry a čtyřkolky.

Vlastníte akumulátorovou čtyřkolku nebo skútr? Nedílnou součástí těchto strojů jsou olověné akumulátory, které je zásobují energií. Životnost akumulátorů je omezená, správnou péčí a údržbou ji však můžete výrazně prodloužit. Naopak jestliže se o akumulátory nebudete starat správně, snadno je zlikvidujete již za pár měsíců. „Elektro čtyřkolky a elektro skútry  jsou většinou napájeny z olověných akumulátorů. Elektrolyt těchto akumulátorů je na základě gelu. V podstatě mají tyto baterie stejný základ jako starší akumulátory s kyselinou, které se běžně používaly v automobilech. Moderní gelové akumulátory však nevysychají. Gelové baterie mají mnohem vyšší stabilitu a méně se samovolně vybíjejí. Přesto je při jejich provozu nutné dodržovat několik zásad,“ radí Petr Tichý, specialista technické podpory ze společnosti HECHT .

Jak se správně starat o olověný akumulátor?

Současné technologie sice umožní výrobu kvalitních akumulátorů, ovšem i tyto technologie mají svá omezení, a akumulátor proto není nezničitelný. Životnost akumulátorů ovlivňuje mnoho aspektů. Především je to pravidelnost dobíjení, teplota, ve které je akumulátor provozován, ale i uskladněn. Akumulátory proto nikdy nenechávejte dlouho vybité. Nejlépe je nabíjet ihned po každé jízdě. Nikdy je zbytečně nenechávejte na slunci. V létě se samozřejmě při jízdě na rozpálené silnici ostrému slunci nevyhnete, proto po jízdě odstavte stroj do stínu a před začátkem nabíjení vyčkejte alespoň hodinu, než akumulátory vychladnou. Při nabíjení se totiž akumulátory mohou lehce zahřívat, a pokud byste tedy nabíjeli sluncem rozpálený akumulátor, v krajním případě by jej další zvyšování teploty mohlo trvale poškodit.

Akumulátory nikdy nenechávejte vybité

Rozhodně však nenechávejte akumulátory úplně vybité. „Vybitá olověná baterie sulfatuje. To znamená, že se na elektrodách v akumulátoru začnou vytvářet krystaly síranu olovnatého. Následkem toho dochází ke snížení kapacity akumulátorů, což laicky řečeno znamená, že na takto poškozený akumulátor ujedete mnohem menší vzdálenost. Dalším negativním důsledkem sulfatace je i nárůst vnitřního odporu akumulátoru, následkem čehož dochází ke snížení napětí a proudu. Tedy stroj už nebude mít takový výkon,“ říká Petr Tichý z HECHT. Existují sice nabíječky, které dokáží proces sulfatace částečně zvrátit, původní kondici akumulátorů však nikdy plně neobnoví. Proto je důležité snažit se tomuto jevu maximálně předcházet. Akumulátory proto nabíjejte vždy, když je to možné. Například pokud používáte akumulátorovou čtyřkolku  při práci na zahradě, není od věci ji během pauzy na oběd připojit k nabíječce. Jestliže používáte například skútr k dojíždění do zaměstnání, domluvte se se zaměstnavatelem, zda by bylo možné nabíjet elektroskútr během pracovní doby.

Nejezděte na doraz

Olověným akumulátorům příliš nesvědčí ani nadměrné vybíjení. Není-li to nutné, zbytečně akumulátor nevyjíždějte takzvaně „na doraz“. „Pokud si od samého počátku používání zvyknete na to, že akumulátory budete pravidelně vybíjet přibližně na polovinu jejich kapacity a zbytek energie budete chápat spíše jako nouzovou rezervu, životnost akumulátorů můžete prodloužit,“ radí Petr Tichý z HECHT.

Pokud jste akumulátor zazimovali

Pokud jste na zimu vyjmuli akumulátor, abyste jej ochránili před následky mrazivého počasí, svěřte opětovné uvedení do provozu nejlépe odborníkovi. Pokud si však na vložení akumulátoru troufáte sami, pamatujte, že když jej zapojíte špatně, povede to pravděpodobně ke zničení veškeré elektroniky. Jakýkoli zásah do zapojení děláte na vlastní riziko a sami ponesete i případné následky. Žádný výrobce ani prodejce vám totiž neuzná závadu, kterou jste způsobili vlastní chybou nebo nepozorností. Při zapojení je pak obzvlášť důležité dbát na správnou polaritu, aby nedošlo k přepólování kontaktů +/-.