Předvolební kampaň v posledních dvou týdnech výrazně zesílí

Prozatím poklidně plynoucí předvolební kampaň spěje do finále, které by s sebou v příštích dvou týdnech mělo přinést výrazné zintenzivnění boje o nerozhodnuté voliče. Vyplývá to z ankety ČTK mezi stranami, které mají šanci dostat se do Sněmovny. Zejména na závěrečný týden před hlasováním 25. a 26. října chystají strany ještě nejedno překvapení. Dá se také očekávat, že závěr kampaně bude útočnější. 

Sociální demokracie chystá pro poslední předvolební fázi takzvaný oranžový týden. Podle volebního manažera Milana Chovance přinese jednak častější reklamu v tisku, ale především změnu sdělení kampaně tak, aby oslovila nerozhodnuté voliče. Finále kampaně sociální demokracie ponese podle informací ČTK čtyři hlavní vzkazy. V jednom z nich bude chtít favorit hlasování upozornit na to, jak dopadly "komerční strany", které se do Sněmovny dostaly po posledních volbách v roce 2010. 
    
Strana tak připomene osud Věcí veřejných, které se v Parlamentu po sérii skandálů rozpadly na dvě uskupení. Voliče bude tímto způsobem varovat zejména před hnutím ANO miliardáře Andreje Babiše nebo Stranou práv občanů - zemanovců, které šéf ČSSD Bohuslav Sobotka kritizoval jako komerční strany, jež mohou představovat riziko pro voliče. 
    
Začátek "oranžového týdne" spadne víceméně v jedno s programovým shromážděním ČSSD, které se uskuteční v sobotu 19. října v Praze. Sobotka by na něm měl mimo jiné nastínit, jaká základní opatření sociální demokraté učiní v nejbližší době po volbách, pokud sestaví vládu. 
    
Gradování kampaně chystá i TOP 09, které se podobná strategie vyplatila v prezidentské volbě. Po intenzivní kampani těsně před volbami tehdy překvapivě do druhého kola postoupil předseda strany Karel Schwarzenberg. "Kampaň přirozeně graduje počtem kontaktních akcí, intenzivnější reklamou na internetu a podobně," řekl ČTK volební manažer Jaroslav Poláček, který ale nechtěl zveřejnit konkrétní plány na závěrečné dva týdny. 
    
V těchto dnech strana spustila nové webové stránky top009, které odkazují na známou filmovou postavu agenta 007 Jamese Bonda. Lidé se na webu mohou zapojit do sítě agentů bojujících "proti rudým agentům, kteří se snaží převzít moc nad Českou republikou". Po internetu se šíří video, kdy si animovaná postava Schwarzenberga nechá u holiče změnit účes z růžového punkerského číra, které Schwarzenberg používal na plakátech v prezidentské kampani, na účes elegantního agenta 009. 
    
"Určitě bude mít nějaký vývoj, ale rozhodně tam nebude něco, co by byla absolutní bomba, kterou bychom si nechávali až na závěr," říká o finále kampaně zemanovců místopředseda strany Vladimír Kruliš. Zároveň ale očekává zesílení kontaktních akcí a nevyloučil ani změnu některých billboardů SPOZ. Intenzivnější přímou kampaň plánuje také ODS. 
    
Podobně nekonkrétně hovoří i komunisté. Irena Ernestová z tiskového oddělení strany ČTK řekla, že KSČM vede již teď intenzivní kampaň, při níž je každý den v ulicích. Aktivita se ale prý ještě zvýší. Ernestová také nevyloučila, že komunisté přijdou s nějakým překvapením. 
    
Babišovo ANO neplánuje žádné koncerty ani velké mítinky, dá přednost osobním setkáním s voliči a komunikaci na sociálních sítích. "Jezdíme do obcí, do domovů důchodců, do sociálních zařízení a dalších. K tomu využijeme i nadále marketingové nástroje jako reklamu v médiích, spoty, inzerci, bannery atd.," sdělila mluvčí ANO Radka Burketová. 
    
Výrazněji posílí svou činnost Strana zelených (SZ), která chce být i za pomoci vyššího počtu dobrovolníků lépe viditelná ve veřejném prostoru. "Plánujeme na poslední dny také permanentní službu online, která bude odpovídat všechny dotazy, emaily, telefony, smsky voličů," řekl ČTK předseda strany Ondřej Liška. Zelení také rozjeli "guerillovou akci", kdy na chodníky v obcích tlakovým čističem píšou "Strana zelených". 
    
Stupňovat se zřejmě bude i negativní kampaň. Například v Praze se v poslední době objevily další plakáty, které napadají Babiše. Na jednom z nich stojí u benzinové pumpy a v pozadí je pole s řepkou olejkou. Doplňuje to nápis "Tankujte volové! Z každého litru mám dvě kačky.", který asi odkazuje na to, že Babišovy firmy vyrábějí také biopaliva, jež se přidávají do pohonných hmot. Na dalším plakátu je nápis "Andreji, nechceme platit tvoje dluhy! 40 miliard to je na každého 4000 Kč." Časopis Forbes letos odhadl Babišův majetek na 40 miliard korun. 
 
zdroj: ČTK